Jesteś tutaj » Strona główna » Ciekawostki » Krytykują cię – poznaj sposoby radzenia sobie z tym!

Krytykują cię – poznaj sposoby radzenia sobie z tym!

  • Data dodania: 2013.09.23

Krytyka to coś, na co większość z nas reaguje spontaniczną niechęcią. Nie lubimy być krytykowani głównie z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wychowywano nas przez krytykę, to znaczy krytykowano nadmiernie, dotkliwie i boleśnie. Po drugie dlatego, że krytykujący nas, podobnie jak my, przejęli od rodziców i nie tylko niewłaściwe sposoby wyrażania krytyki. Negatywne emocje trwale skojarzone z krytyką dają o sobie znać i wzmacniają się gdy tylko usłyszymy krytyczne słowa pod swoim adresem. Tak więc jesteśmy dorośli i nadal słysząc krytykę własnej osoby kulimy się chroniąc swoje wnętrze i wystawiając na zewnątrz kłujące kolce. Nie masz wpływu na to jak ktoś cię krytykuje, ale masz wpływ na to jak reagujesz na krytykę. Twoje reakcje mogą zmienić sposób, w jaki inni ludzie wyrażają niepochlebne opinie na twój temat.

Czego nie robić?

Słowo przeciwko słowu. Najgorszą reakcją na krytykę jest odwdzięczanie się tym samym. Emocje związane z byciem krytykowanym są silne i skłaniają do takiej reakcji, ale agresja słowna i wdawanie się w sprzeczkę nie tylko nie przekona krytykującego, że to co mówi jest niewłaściwe, ale wręcz utwierdzi go, co do słuszności krytyki. Tak zwany ping-pong słowny daje krótkotrwałą satysfakcję, ale niczego nie zmienia. Napadnięty za krytykę rozmówca lepiej się przygotuje do następnej rozmowy, to znaczy wytoczy cięższe działa i odbije wszystkie piłeczki. Wytykając rozmówcy jego własne błędy wcale nie okazujesz siły, wręcz przeciwnie: ujawniasz, że nie radzisz sobie z krytyką i wywołanymi przez nią emocjami.

Brak reakcji. W obliczu krytyki słusznej czy nie, nie możesz pozostać milczący i bierny. Spuszczony wzrok i zaczerwieniona ze wstydu twarz komunikują rozmówcy, że może krytykować cię ile wlezie. Może używać sobie na tobie, a ty nie zareagujesz. Ratowanie się ucieczką pomoże w danym momencie uniknąć przykrych odczuć związanych z krytyką, ale na dłuższą metę niczego nie zmieni. Nie zawsze jest tak, że pokorne i ciche przyjęcie przykrych uwag uspokaja i zniechęca rozmówcę do rozwijania tematu. U niektórych bierność powoduje coś zupełnie przeciwnego. Widząc przed sobą cichego i biernego słuchacza rozkręcają się bardziej i pozwalają sobie na więcej.

Jak reagować na krytykę?

Słuszna czy nie. Słysząc krytyczne uwagi na swój temat, nie czuj się zobowiązany do natychmiastowej reakcji. Daj sobie czas na rozważenie w myślach tego, co usłyszałeś, a rozmówcy powiedz, że zastanawiasz się nad tym, co ci powiedział. Nie obawiaj się przyznać mu racji, jeśli uznasz, że krytyka jest słuszna. Jeśli zgadzasz się z nią tylko częściowo powiedz z czym się zgadzasz, a z czym nie. Najważniejsze jest to, byś nie reagował żywiołowo i spontanicznie. Twój spokój i opanowanie ostudzi największe zapędy najbardziej zaciekłego krytyka.

Krytyka pod lupą. Często krytyka wyrażana przez innych jest ogólnikowa, zamazana i niejasna. Najwłaściwszą reakcją na taką krytykę jest przybliżenie faktów. Poproś rozmówcę, by wyraźnie powiedział o co mu chodzi. Sformułowania typu „nie jestem z ciebie zadowolony” wymagają przybliżenia. Pamiętaj jednak, by twoje pytania o szczegóły nie brzmiały zaczepnie i prowokująco. Sprowadzenie rozmowy do konkretnych sytuacji wyhamowuje zapały krytykującego i sprawia, że rozmowa jest konkretna i rzeczowa. Przechodząc od ogółu do szczegółu może się okazać, że tak naprawdę rozmówcy chodzi o jakiś drobiazg. Dzięki takiemu podejściu do krytyki, masz szansę dowiedzenia się co w twoim zachowaniu nie podoba się innym, a skoro to wiesz, to możesz to wyjaśnić lub zmienić. Twój rozmówca nie ma wyjścia; zmuszony jest do jasnego sformułowania swoich oczekiwań wobec ciebie.

Tłumacz się, ale… Gdy skrytykują cię za coś, co jest faktem i nie da się temu zaprzeczyć, przyznaj się i wytłumacz co sprawiło, że sprawy potoczyły się tak, a nie inaczej. Gdy spóźnisz się do pracy, przeproś i powiedz co zaszło. Nie rozgaduj się jednak zbytnio. Tyrada o tym jaki skomplikowany i ciężki był twój poranek nikogo nie interesuje. Tłumaczenia są wiarygodne jeśli dane przewinienia nie zdarzają się notorycznie. Ktoś, kto się ciągle spóźnia i mówi, że uciekł mu autobus wzbudza raczej złość i politowanie, niż zrozumienie.

Krytyka za mgłą. Czasami bywa tak, że krytykującemu nie chodzi o wypowiedzenie konstruktywnej uwagi, ale o zrobienie nam złośliwej przykrości. Chodzi o uwagi typu; jak będziesz tyle jadł, to będziesz jeszcze grubszy. Niby prawda, ale bardziej boli, niż pomaga się zmobilizować do diety. Na taką krytykę odpowiadaj zdaniami typu  „oczywiście, masz rację”, „na pewno tak będzie”, „z pewnością”. Takie krótkie, stanowcze i pozorne przyznanie racji, ucina dalszą chęć krytyki.

Obrona niedefensywna. Niedefensywna obrona na krytykę, to neutralne i opanowane reakcje, które warto stosować w stosunku do ludzi, których sensem życia jest krytyka innych. Żywiący się krytyką nie przepuszczą żadnej okazji, by dopiec komuś, wytknąć błąd i zaznaczyć swoją wyższość. Krytyczna teściowa ma zawsze coś do powiedzenia. Aby ją udobruchać i uciszyć reaguj na ciągłą krytykę zdaniami typu „OK, pomyślę o tym”, „przykro mi, że tak to widzisz”, „masz prawo do własnego zdania” itp. Takie hamulce działają na krótko, bo przy następnej wizycie będzie to samo, ale przynajmniej dają chwilowy spokój. Nie bój się, że teściowa zapamięta twoją obietnicę i poruszy następnym razem ten sam temat. Tego nie zrobi, bo nie chodzi jej o konstruktywną zmianę, ale o zaspokojenie potrzeby krytykowania innych. Następnym razem skrytykuje coś innego, a ty ze stoickim spokojem wyciszysz ją podobnym komunikatem.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl