Jesteś tutaj » Strona główna » Motoryzacja » Krzysztof Hołowczyc – życie i kariera

Krzysztof Hołowczyc – życie i kariera

  • Data dodania: 2014.03.17

Krzysztof Hołowczyc to bez wątpienia jeden z najbardziej znanych i najlepszych polskich kierowców rajdowych. Swoją przygodę z tym emocjonującym motoryzacyjnym sportem rozpoczął już w szkole podstawowej. Największą popularność przyniosły mu tytuły Mistrza Polski oraz Mistrza Europy. Na swoim koncie ma zarówno tytuły Mistrza Europy, jak i występy w legendarnym Dakarze i w innych trudnych trasach rajdowych.

Krzysztof Hołowczyc od lat cieszy się bardzo dużą popularnością wśród kibiców i nie tylko. Dowodem na to, iż ma on rzesze sympatyków jest chociażby zaszczytny tytuł Najpopularniejszego Sportowca Polski (nagroda przyznana przez telewidzów TVP1 w 1997 roku). Krzysztof Hołowczyc to dzisiaj także znana osobowość medialna.

Początki  sportowej pasji

Krzysztof Hołowczyc urodził się 4 czerwca 1962 roku w Olsztynie. Swoją przygodę ze sportem motorowym rozpoczął już jako kilkulatek, kiedy uczęszczał do szkoły podstawowej. Jednak w pierwszą poważną trasę rajdową wyruszył dopiero w 1984 roku. Był to rajd „Kormoran”, a Krzysztof pojechał w nim Fiatem 125p. Już rok później odniósł swój pierwszy spektakularny sukces – zdobył zwycięstwo w Mistrzostwach Polski w grupie N.

Pasja rajdowa od zawsze miała bardzo duży wpływ na życie Krzysztofa Hołowczyca. Jak się jednak okazuje, sportowiec na samym początku nie miał lekkiego życia, zwłaszcza, że nie miał odpowiedniego samochodu do trenowania. Na szczęście nie doprowadziło to do rozstania z rajdami. U schyłku lat osiemdziesiątych nadeszła propozycja z fabryki FSO. Na początku lat osiemdziesiątych Krzysztof Hołowczyc zdobył tytuł wicemistrza Polski grupy N (startował wówczas Mazdą 32). Kolejny sezon spędził natomiast za kierownicą Toyoty Celica ST 165.

Lata 90. i rozwój kariery

Rok 1994 przyniósł naszemu rodakowi kolejne zwycięstwo – tym razem był to mistrzowski tytuł w grupie N oraz trzecie miejsce w generalnej klasyfikacji. Kolejny sezon dla Krzysztofa Hołowczyca rozpoczął się startem w Rajdzie Krakowskim. Wziął w nim udział już z w pełni profesjonalnym samochodem i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Spektakularne sukcesy spowodowały, że rajdowiec zdecydował się powalczyć o tytuł mistrza Europy.

W rajdowych mistrzostwach Europy Krzysztof Hołowczyc zajmuje drugie miejsce, a niedługo później nasz rodak znów zdobywa tytuł mistrza Polski (1996 rok). Ten tytuł zdobywa jeszcze raz w 1999 roku. W 1997 z kolei nasz rodak w końcu triumfuje na rajdowych mistrzostwach Europy – na podium stanął razem z pilotem Maciejem Wisławskim, z którym odnosił największe sukcesy w swojej karierze.

Sezon 1998 przyniósł Krzysztofowi udział w Imprezie Subaru WRC, a ponadto nasz rodak zdecydował się wystartować w pięciu eliminacjach Mistrzostw Świata, gdzie zdobywa bardzo dobre wyniki. Jego siódme miejsce w Rajdzie Argentyny wywalczone w tym samym czasie przez wiele lat stanowiła najwyższą pozycję, jaką udało się zdobyć polskiemu kierowcy
w historii całych Rajdowych Mistrzostw Świata.

Debiut w rajdzie Dakar

Niewątpliwie bardzo ważnym etapem kariery Krzysztofa Hołowczyca był udział w legendarnym rajdzie Dakar. Nasz polski rajdowiec zadebiutował w nim w 2005 roku, startując samochodem Mitsubishi Pajero. Niestety na trasie napotkał poważne problemy techniczne, ale pomimo tego załoga Krzysztofa Hołowczyca ukończyła rajd na ósmym miejscu na przedostatnim etapie.

Sezon 2006 to kolejny udział w rajdzie Dakar, w trakcie którego nasz rajdowiec pojawił się za kierownicą Nissana Pick-up. Początek był bardzo dobry, ale awaria silnika spowodowała, że załoga niejako została zmuszona do wycofania się z rywalizacji już po czwartym etapie.

Również w 2007 roku na trasie legendarnego Dakaru pojawiły się problemy – tym razem były to nie tylko awarie pojazdu, ale także wypadek w drodze do Tambakundy. Sezon 2008 zapisał się za to w karierze Krzysztofa Hołowczyca tytułem Wicemistrza w Pucharze Świata FIA w Rajdach Cross – Country.

Dzisiaj Krzysztof Hołowczyc swoje zamiłowanie do rajdów łączy z działalnością społeczną. Z jego inicjatywy została założona między innymi Fundacja „Kierowca Bezpieczny”, której głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Warto zaznaczyć, że fundacja ta jest jedną z najaktywniejszych organizacji pozarządowych i działa także na rzecz budowy nowoczesnych dróg w naszym kraju.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl