Jesteś tutaj » Strona główna » Motoryzacja » Opony wielosezonowe - czy zdają egzamin?

Opony wielosezonowe - czy zdają egzamin?

  • Data dodania: 2014.08.05

Opony wielosezonowe pojawiły się na rynku wraz z początkiem lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Początkowo do tego rodzaju rozwiązania podchodzono dość sceptycznie, ale jak się okazuje, opony przeznaczone do jazdy przez cały rok bardzo szybko zyskały grono swoich zwolenników. Opony wielosezonowe wydają się być idealne przede wszystkim dla kierowców, dla których ważna jest ekonomiczna jazda.

Opony całoroczne dobrze zachowują się w deszczu, w lekkim śniegu, na błocie oraz przy całkiem suchej pogodzie. To właśnie z tego względu zaczęły cieszyć się zainteresowaniem na motoryzacyjnym rynku. Można powiedzieć, że opony wielosezonowe są swego rodzaju hybrydą, gdyż powstały z połączenia cech opon letnich oraz zimowych.

Charakterystyka opon uniwersalnych

Główna różnica między oponami wielosezonowymi a letnimi i zimowymi tkwi w ich budowie. Opony uniwersalne zapewniają nieco lepszą przyczepność na drodze pokrytej śniegiem niż opony letnie – głównie z tego względu, że opony te posiadają nieco więcej nacięć. Gęsto rozmieszczone lamele odpowiadają więc między innymi za przyczepność, ale mogą też powodować, że opony stają się zbyt miękkie (a to przyczynia się do gorszego hamowania).

Zarówno w modelach opon uniwersalnych, jak i letnich oraz zimowych wykorzystuje się te same rodzaje bieżników. Możemy więc znaleźć opony wielosezonowe z bieżnikami symetrycznymi, asymetrycznymi oraz kierunkowymi. Trzeba jednak zaznaczyć, że opony całoroczne posiadają nieco inny podział bieżnika – części zewnętrzne odpowiadają warunkom letnim, natomiast część środkowa ma sprawdzać się zimą.

Warto też zwrócić uwagę na materiał, z jakiego wykonywane są opony wielosezonowe. Tego rodzaju opony tworzy się z odpowiedniej mieszanki gumowej, która ma zapewniać jak najlepsze osiągi zarówno letnią, jak i zimową porą. Opony letnie natomiast są produkowane
z tworzyw, które sprawdzają się tylko w temperaturze przekraczającej siedem stopni Celsjusza.

Oznaczenia opon wielosezonowych

Bo bliższym przyjrzeniu się oponom uniwersalnym można znaleźć na nich specyficzne oznaczenia. Poszczególne symbole mają informować nas głównie o przeznaczeniu opon i są stosowane również w przypadku opon zimowych oraz letnich. Na rynku europejskim opony całoroczne są oznaczane trzema szczytami z płatkiem śniegu. Obok takiego rysunku można też odnaleźć bardzo często napis „All Season”.

Nieco inne oznaczenia posiadają natomiast modele opon wielosezonowych, które są oferowane klientom na rynku amerykańskim. Takie produkty są znakowane symbolem M+S (mud and snow), co oznacza, że opony doskonale sobie radzą zarówno na powierzchni pokrytej błotem, jak i śniegiem.

Zalety opon wielosezonowych

Głównym atutem opon całorocznych wydaje się być przede wszystkim ich uniwersalność. Tego rodzaju opony są projektowane po to, by zapewniać kierowcom dobre osiągi zarówno latem, jak i zimą. Opony wielosezonowe znakomicie sprawdzają się chociażby w sytuacjach, kiedy wiosną nagle ponownie zaatakuje zima.

Opony całoroczne zasługują na uwagę również z tego względu, że pomagają zaoszczędzić czas. Nie musimy bowiem odwiedzać fachowego warsztatu za każdym razem, kiedy konieczna jest zmiana opon z zimowych na letnie i na odwrót. Coraz częściej twierdzi się, że kupno wysokiej jakości opon wielosezonowych to dobra inwestycja, która sprawdzi się o wiele lepiej niż w przypadku nabycia gorzej wykonanych, tanich opon sezonowych. Z tego rodzaju opon zaleca się korzystać maksymalnie do pięciu lat.

Wady opon całorocznych

Opony całoroczne posiadają też wady, o których nie wolno zapominać. Opony te, jak już zaznaczono, łączą w sobie cechy opon letnich i zimowych. Uniwersalna mieszanka gumowa, z których są tworzone, nie zawsze się jednak sprawdza. Może więc zdarzyć się, że zimą opony całoroczne nie będą wystarczająco dobrze odprowadzać śniegu. Latem z kolei kierowcy mogą być narażeni na dłuższe hamowanie.

Podsumowując, można stwierdzić, że opony całoroczne najlepiej sprawdzą się w przypadku kierowców, którzy poruszają się głównie w warunkach miejskich, preferują zachowawczy styl jazdy i których roczne przebiegi są niższe niż około sześć tysięcy kilometrów.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2017 przystojniak.pl