Jesteś tutaj » Strona główna » Motoryzacja » Układ hamulcowy - podstawa samochodowego bezpieczeństwa

Układ hamulcowy - podstawa samochodowego bezpieczeństwa

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych podzespołów każdego pojazdu. To właśnie on decyduje o naszym bezpiecznym poruszaniu się na drodze. Dlatego układ hamulcowy musi być poddawany regularnym przeglądom. I dotyczy to nie tylko kierowców używających starych samochodów. Układ hamulcowy może zaszwankować właściwie w każdym aucie, nawet w tym najnowszej generacji.

Bez sprawnych hamulców nikt nie powinien się poruszać. Pozornie większość z nas zdaje sobie z tego sprawę, jednakże mimo to, wiele samochodowych układów hamulcowych znajduje się w opłakanym stanie. Natychmiast więc zajrzyj do swojego auta, by czym prędzej ocenić stan twojego układu hamulcowego.

Budowa oraz działanie

Układ hamulcowy to zbiór kilku podzespołów, tworzących jedną, spójną całość. To właśnie te elementy są odpowiedzialne za zatrzymywanie pojazdu. Jeśli chociaż jeden z nich odmówi jednak posłuszeństwa, wówczas możemy już mówić o niesprawnym układzie hamulcowym, który będzie wymagał natychmiastowej interwencji.

W skład całego układu hamulcowego wchodzi między innymi pedał hamulca, pompa hamulcowa, zaciski hamulcowe oraz przewody – elastyczny oraz ciśnieniowy. Nowoczesne układy hamulcowe, które możemy znaleźć w obecnie produkowanych samochodach są dodatkowo wyposażane w tak zwane układy wspomagające. Dzięki ich obecności nie musimy wkładać tak wiele siły do hamowania pojazdu, tak jak to bywało w najstarszych modelach.

Każdy, nawet najnowocześniejszy układ hamulcowy musi być sprawdzany co jakiś czas. Do głównych czynności, które należy wówczas przeprowadzić należy zaliczyć sprawdzenie stopnia zużycia klocków hamulcowych, w jakim stopniu zużyły się tarcze oraz oczywiście wymienić płyn hamulcowy. Te trzy proste czynności zapewnią więc nam odpowiednie działanie całego układu hamulcowego.

Co psuje się w układzie hamulcowym?

Wiele osób na pewno zada pytanie, co może się popsuć w układzie hamulcowym. Otóż awariom czy popsuciu mogą ulegać przede wszystkim poszczególne podzespoły, wchodzące w skład całego układu. Już same dźwięki czy wibracje podczas hamowania powinny nas skłonić do wykonania szczegółowego przeglądu całego układu hamulcowego.

Najczęstszym powodem nieprawidłowego funkcjonowania układu hamulcowego jest zużycie kloców hamulcowych oraz tarczy. Trudno jest przewidzieć, jak długo będą nam służyły te elementy. Ważne jest to, by zdawać sobie sprawę z możliwości ich wyeksploatowania się. Co więcej, na ich stopień zużycia ma wpływ wiele różnorodnych czynników, między innymi technika jazdy, zwłaszcza długotrwałe hamowanie. Podczas jazdy klocki hamulcowe są nieustannie nagrzewane.

Co więcej, ważnym elementem układu hamulcowego jest również tak zwany hamulec ręczny, o którego istnieniu wielu kierowców zdaje się nie pamiętać. Tymczasem on również powinien być w użyciu, chociaż stosowany jest o wiele rzadziej. Raz na jakiś czas można więc w ten sposób hamować, ale pamiętajmy, iż należy to robić tylko i wyłącznie podczas wolnej jazdy.

Każdy kierowca powinien również pamiętać o regularnej wymianie płynu hamulcowego – najlepiej wymieniać go raz na dwa lata.

Samodzielna wymiana elementów

Wszyscy wiemy, że za każdą, nawet najmniejszą czynność, w warsztacie samochodowym musimy słono zapłacić. Dlatego być może lepszym rozwiązaniem będzie samodzielnie wymienianie kloców czy tarcz hamulcowych, zwłaszcza, że w rzeczywistości nie stanowi to nic trudnego. Oczywiście od razu należy podkreślić, iż nie we wszystkich samochodach takie prace będą możliwe – w tych najnowocześniejszych modelach sami więc klocków czy tarcz nie wymienimy.

Jednak w zdecydowanej większości modeli wymiana klocków, tarcz oraz szczęk jest możliwa. By jednak zrobić to poprawnie, warto zaopatrzyć się dodatkowo w książkę serwisową, czyli w instrukcję obsługi, która pomoże nam w wymianie. Jak się więc okazuje, wielu kierowców może dokonać tego całkowicie samodzielnie.

A w ten sposób możemy zaoszczędzić nawet do około trzystu złotych, gdyż właśnie tyle najczęściej trzeba zapłacić w warsztacie za wymianę wyeksploatowanych klocków oraz szczęk hamulcowych.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl