Jesteś tutaj » Strona główna » Rodzina » Zostań logopedą swojego dziecka, czyli jak bawić się z maluchem, by rozwijać jego mowę

Zostań logopedą swojego dziecka, czyli jak bawić się z maluchem, by rozwijać jego mowę

  • Data dodania: 2014.01.07

Twoje zabawy z dzieckiem są ważniejsze niż myślisz. Stosując proste ćwiczenia możesz wspomóc rozwój mowy maluszka. Pierwsze wyraźnie wypowiadane słowa powinny pojawić się między osiemnastym a dwudziestym czwartym miesiącem życia dziecka. Dwulatek powinien łączyć dwa wyrazy w zdanie: na przykład „daj lalę”. Trzylatek powinien mówić płynnie, ale może nie wypowiadać prawidłowo niektórych głosek. Dziecko sześcioletnie powinno mówić płynnie i w pełni prawidłowo. To czas, w którym rozwój mowy dobiega końca.

Naucz mnie słuchać. Większość zabawek produkowanych dla dzieci doskonali ich zmysł wzroku. I bardzo dobrze: spostrzeganie jest bardzo ważne. Nie mniej ważny – zwłaszcza dla mowy – jest słuch, a ten znacznie rzadziej pobudzany jest do aktywności. Żeby dobrze mówić trzeba dobrze słyszeć i umieć koncentrować się na bodźcach słuchowych. Troszcząc się o prawidłowy rozwój mowy maluszka, zadbaj o to, by w jego pokoju znalazły się zabawki wydające dźwięki. Nie chodzi tu o piski i wycia, jakie imitują pierwsze laptopy i komórki. Postaraj się, by twoje dziecko miało do czynienia z naturalnymi dźwiękami, na przykład wydawanymi przez zwierzęta. Kup zabawki imitujące dźwięki wydawane przez konia, krowę, psa, kota, świnkę, koguta, barana itp. Bawcie się wspólnie w naśladowanie tych głosów. Pokazuj maluchowi obrazki i proś o pokazanie jak robi dane zwierzątko. Wykonujcie to na zmianę. Naśladowanie odgłosów zwierząt, to świetny wstęp do prawidłowego wypowiadania dłuższych i trudniejszych słów.

Świetnym sposobem na doskonalenie zmysłu słuchu jest zabawa instrumentami muzycznymi. Kup maluchowi cymbałki, bębenek i trąbkę. Naucz dziecko wskazywać instrumenty według nazwy. Naśladujcie razem dźwięki instrumentów. Bawcie się w granie szybkie i wolne, głośne i ciche. Rozpoznawajcie instrumenty tylko po dźwiękach, nie patrząc na czym gra druga osoba.

Bawcie się dźwiękami, jakie towarzyszą różnym codziennym czynnościom. Drzyjcie stare gazety, potrząsajcie zamkniętym słoikiem z wodą, przesuwajcie krzesło po podłodze itp. Zwracaj uwagę dziecka na to co słyszy w różnych sytuacjach: śpiew ptaków, przejeżdżające samochody, piorąca pralka, szumiący wiatr, dzwonek u drzwi. Bawcie się w naśladowanie tych dźwięków.

Naucz mnie rozumieć. Dziecko najpierw rozumie co do niego mówisz, a potem samo posługuje się mową. Zupełnie tak, jak ty, gdy próbujesz opanować nowy język. Dlatego tak ważne są zabawy doskonalące rozumienie słów i zdań. Połóż na stole trzy rzeczy, które dziecko dobrze zna. Poproś o jedną z nich, następnie o dwie, a potem o trzy. Proś o kolejne pary tych samych rzeczy. Jeśli dziecko dobrze zapamiętuje i podaje przedmioty, zacznij prosić o trzy rzeczy w różnych kombinacjach. Np. daj mi kredkę, kubek i klocek. A teraz daj klocek, kredkę i kubek.

Bawcie się na zmianę w pokazywanie obrazków. Mogą to być obrazki przedmiotów, owoców i warzyw, a także zwierząt znanych dziecku. Obrazki można wyciąć z gazetek reklamowych lub pokazywać w książeczkach dla maluszków. Jeśli dziecko dobrze radzi sobie ze znanymi obrazkami, możesz zacząć dokładać nowe. Bawcie się na zmianę. Udawaj czasem, że się mylisz, daj szansę dziecku na poprawienie ciebie. Upewnisz się w ten sposób, czy na pewno rozumie nazwy przedmiotów, pokarmów i zwierząt widniejących na ilustracjach.

Naukę rozumienia nazw kolorów zacznij od pokazania dziecku czegoś czerwonego i innych rzeczy takich samych jak to. Następnie poproś je, by samo znalazło jeszcze coś czerwonego wokół siebie. Jeśli wskazało prawidłowo czerwone przedmioty, możesz wprowadzić drugi kolor. Ważne jest, by kolor ten różnił się istotnie i wyglądem i nazwą. Na przykład czerwony i zielony są różne, ale brzmią podobnie. Lepiej więc połączyć czerwony z niebieskim. Z dodaniem trzeciej barwy poczekaj aż maluch dobrze pozna i będzie rozróżniał dwie pierwsze. Oczywiście odpowiadaj mu, jeśli pyta o nazwy innych kolorów, ale nie licz na to, że od razu zapamięta wszystkie.

Naucz mnie mówić. Chwal dziecko, gdy próbuje samodzielnie wypowiadać różne słowa. Nie krytykuj go za błędy mówiąc: nie mówi się „kóko” tylko „kółko”. Na prawidłowe wypowiadanie niektórych głosek dziecko ma jeszcze czas. Nie utrwalaj błędnych wersji słów wypowiadanych przez dziecko, poprzez zwracanie się do niego w ten sam sposób. Jeśli maluch mówi „luśki” zamiast „paluszki” dając mu je mów: proszę, to są twoje paluszki. Pytaj: czy chcesz paluszki? W ten sposób dajesz dziecku prawidłowe wzorce mowy, nie krytykując go za to, czego jeszcze nie może umieć i nie utrwalając infantylnego stylu mówienia.

Bawcie się w nazywanie pojedynczych przedmiotów i czynności na obrazkach. Pytaj dziecko „co to jest”, „co robi…”. Opowiadaj mu książeczki i proś, by uzupełniało twoje wypowiedzi pojedynczymi słowami lub krótkimi zdaniami. Nazywajcie przedmioty w waszym domu i czynności wykonywane przez dziecko i dorosłych. Zachęcaj je do wypowiadania zdań typu \\mama pierze”, „tata gotuje”, „mama je zupę”, „Krzyś ma misia” itp. Prowokuj dziecko do mówienia przy każdej okazji. Podczas kąpieli niech nazywa części ciała, podczas rysowania kolory kredek, na spacerze niech mówi co widzi po drodze. W sklepie niech nazywa produkty. Wprowadzaj nazwy podstawowych stanów emocjonalnych: tata jest smutny, mama jest wesoła. Prowokuj malucha do opowiadania obrazków. Niech odpowiada na twoje pytania: co tu widzisz? Co robi ta pani? Jaki jest ten kotek?
Stymulacja rozwoju mowy dziecka nie wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy na ten temat. Wystarczy, że będziesz bacznie obserwował malucha i podążał za tym co proponuje.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2017 przystojniak.pl