Jesteś tutaj » Strona główna » Sport » Rozciąganie mięśni – korzyści

Rozciąganie mięśni – korzyści

By nasze mięśnie były elastyczne, konieczne jest ich rozciąganie. Ćwiczenia rozciągające są właściwie nieodłącznym elementem każdego sportu, a często także przedmiotem zajęć rehabilitacyjnych. Nie wszyscy jednak są przekonani o pozytywnym aspekcie tego rodzaju treningu. Tymczasem każdy, kto chce uprawiać sport, musi zaprzyjaźnić się z ćwiczeniami rozciągającymi.

Rozciąganie, nazywane również stretchingiem, pomaga rozgrzać mięśnie, przygotowując je tym samym do dalszego treningu. Takie ćwiczenia obniżają jednocześnie ryzyko urazów oraz kontuzji, które tak trudno wyeliminować podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych.

Największe korzyści z rozciągania

Jak się okazuje, z rozciągania mięśni płynie mnóstwo korzyści i zdecydowana większość
z nich została nawet sprawdzona w różnych naukowych badaniach. Rozciąganie mięśni jest bezpieczne dla osób w każdym wieku, więc rozciągać może się każdy, młodszy i starszy. Odpowiednie techniki rozciągające przynoszą nie tylko zwiększenie elastyczności, ale również zwiększają zakres naszych ruchów stawach. Jak wiadomo, elastyczność zmienia się wraz z wiekiem, ale przy pomocy ćwiczeń rozciągających można utrzymywać swoje mięśnie na właściwym poziomie.

Kolejną istotną korzyścią płynącą z rozciągania się jest poprawa obiegu krwi. Podczas treningu rozciągającego zwiększa się przepływ krwi do naszych mięśni, a to z kolei sprzyja rozprzestrzenianiu się w naszym organizmie cennych witamin oraz minerałów. Jednocześnie wyzbywamy się szkodliwych związków, powstałych w czasie przemiany materii.

Rozciąganie to w końcu krok ku lepszej postawie, bowiem regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających, nawet w domowym zaciszu, pomaga zachować mięśnie w dobrym stanie, które są przecież niezbędne dla zdrowia naszego kręgosłupa oraz całego układu kostnego.

Stretching przynosi również mocniejsze wiązadła i ścięgna, udoskonala ogólną koordynację oraz zmniejsza poziom stresu, bowiem właściwie rozciągnięte oraz rozluźnione mięśnie mają kojący wpływ na nasz układ nerwowy.

Zasady bezpiecznego rozciągania mięśni

Każdy, kto zdecyduje się na ćwiczenia rozciągające, musi pamiętać przede wszystkim o ich odpowiednim wykonywaniu. Przede wszystkim dzięki temu unikniemy niepotrzebnych urazów oraz kontuzji. Zanim przystąpimy do intensywnych ćwiczeń, warto poświęcić więc chociażby pięć minut na stretching.

W trakcie kilkuminutowego treningu rozciągającego, pamiętajmy o tym, aby swobodnie oddychać. Oddech nie powinien być wstrzymywany w czasie, kiedy się rozciągamy. W ten sposób skutecznie rozciągniemy i wzmocnimy mięśnie, zwiększając tym samym zakres ruchu w stawach.

Oczywiście zanim w ogóle przystąpimy do rozciągania mięśni, nie możemy zapominać
o wcześniejszej rozgrzewce. Nie należy rozciągać tak zwanych „zimnych mięśni”, gdyż bardzo łatwo wtedy nabawić się kontuzji.

Kolejną istotną zasadą jest rozciąganie się aż do tego momentu, w którym nie poczujemy bólu. W ten sposób będziemy mieć pewność, iż właściwie się rozciągnęliśmy i śmiało możemy przystąpić do kolejnej porcji ćwiczeń. W każdej pozycji starajmy się wytrzymać przez około dwadzieścia – trzydzieści sekund. Każde ćwiczenie należy powtarzać kilka, najlepiej trzy, cztery razy.

Rozciąganie częścią treningu kulturystycznego

Ćwiczenia, które pozwalają na rozciąganie mięśni są również bardzo ważnym elementem każdego treningu kulturystycznego. Najbardziej bezpieczną metodą rozciągania wydaje się być metoda statyczna, która polega na powolnym, stopniowym rozciąganiu mięśni poszczególnych partii ciała. W każdym punkcie ćwiczenia rozgrzewającego mięśnie należy się więc zatrzymać, do momentu osiągnięcia maksymalnego oporu. By uzyskać zadowalające efekty, co jakiś czas powiększajmy zakres ruchu, a szybko się przekonamy, że nasze mięśnie będą stawać się coraz bardziej elastyczne.

Rozciąganie mięśni jest bardzo często mylone z rozgrzewką, tymczasem są to tak naprawdę dwa zupełnie odrębne etapy ćwiczeń, pomimo, iż mają ze sobą wiele wspólnych elementów. Rozgrzewka ma na celu ogólne rozgrzanie naszego ciała oraz przygotowanie do wysiłku, natomiast rozciąganie wykonywane jest również na koniec całego treningu.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl