Jesteś tutaj » Strona główna » Zdrowie » Co cię nie zabije... czyli kilka najważniejszych informacji o stresie. cz. 2

Co cię nie zabije... czyli kilka najważniejszych informacji o stresie. cz. 2

Żyjesz w świecie, który zmienia się bardzo szybko, zaskakuje cię nowymi sytuacjami i wymusza na tobie szybkie reakcje. Podobnie jak wszyscy, posiadasz wrodzoną zdolność do adaptacji. Niestety, w natłoku negatywnych sytuacji i zdarzeń, naturalne umiejętności adaptacyjne często nie wystarczają. To co cię spotyka przekracza często możliwości, jakimi obdarzyła cię natura. Skutkiem działających na ciebie bodźców zewnętrznych, doświadczasz napięcia nerwowego, czyli stresu. Długotrwały stres zaburza równowagę zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Napięcie kumuluje się, ponieważ – w przeciwieństwie do zwierząt, nie możesz zareagować atakiem lub ucieczką. Musisz wziąć na siebie wiele spraw i otwarcie stanąć wobec wielu sytuacji, na które nie jesteś przygotowany. Przeżywanie ciągłego stresu prowadzi do złego samopoczucia, którego przyczyny nie potrafimy określić. Żyjemy szybko i gwałtownie, wykonujemy wiele narzuconych czynności. Najwyższy czas wziąć sprawy w swoje ręce i – na tyle na ile to możliwe – świadomie zadbać o higienę psychiczną.

Jedzenie a stres. To co jesz przekłada się bezpośrednio na twoje zdrowie i samopoczucie. Wewnętrzny spokój łatwiej osiągają ci, którzy jadają regularnie, a ich codzienna dieta jest bogata i bardzo zróżnicowana. Zdrowa dla ciała i psychiki dieta, to posiłki niezbyt obfite, ale częste, w których nie powinno zabraknąć ryb, warzyw i owoców, białego mięsa i produktów wieloziarnistych. Na funkcjonowanie układu nerwowego dobroczynny wpływ mają nienasycone kwasy tłuszczowe, zawarte w miodzie, rybach, warzywach i owocach. Zdrowy dzień powinien zacząć się od pożywnego śniadania. Nadrabianie go późniejszymi posiłkami nie jest korzystne dla zdrowia.

Sen a stres. Ilość snu, na jaką pozwalasz sobie w ciągu doby, ma olbrzymi wpływ na twoją kondycję psychiczną i fizyczną. Zmęczonego i niewyspanego organizmu nie da się oszukać. Kawa i herbata pomagają doraźnie, ale brak snu jest przyczyną twoich niepowodzeń, której się nawet nie domyślasz. Zbyt mało snu, to przyczyna wtórnego stresu. Nie śpisz, bo napięcie wewnętrzne popycha cię do działania. Napięcie wewnętrzne potęguje się, bo twój organizm potrzebuje snu. Brak naturalnej regeneracji powoduje, że twój mózg funkcjonuje gorzej, a ty reagujesz nie tak, jakbyś chciał: jesteś poirytowany, twoja koncentracja jest obniżona, stajesz się drażliwy i zły. Minimalna ilość snu potrzebna do prawidłowego funkcjonowania, to 5-6 godzin na dobę.

Praca a stres. Wykonywana przez nas praca, bywa źródłem częstych napięć. Co zrobić, by było ich mniej? Stres zawodowy zmniejsza się z chwilą, gdy nabywamy umiejętności planowania swojej pracy. Generalnie rzecz biorąc jest tak, że sam musisz zadbać o to, by negatywne skutki tego co robisz, dotykały cię w możliwie jak najmniejszym stopniu. Jeśli wykonujesz pracę, której nie lubisz, zrób listę potrzeb, jakie zaspokajasz dzięki niej. Jeśli twoja praca jest monotonna, spróbuj wprowadzać w niej niewielkie zmiany. Jeśli pracujesz z ludźmi i dostrzegasz, że coraz gorzej się z tym czujesz, poszukaj profesjonalnej pomocy. Praca to także relacje z szefem i współpracownikami. Nierzadko są one trudne. Zdobądź wiedzę o asertywnych sposobach komunikowania się z ludźmi. To podniesie twoje kompetencje i ułatwi rozwiązanie wielu problemów.

Rodzina a stres. Problemy rodzinne są częstym powodem napięć wewnętrznych. Przyczyną stresu może być sytuacja materialna lub nieprawidłowe relacje w rodzinie. Problemy rodzinne nie zawsze udaje się rozwiązać we własnym gronie. Jeśli dom rodzinny jest miejscem częstych konfliktów i nieporozumień, nie ma na co czekać. Warto udać się po pomoc. Terapeuci rodzinni pomagają w rozpoznaniu i rozwiązaniu problemów, które leżą u podstaw trudnych relacji w rodzinie. Bezpieczna i dobrze funkcjonująca rodzina, to najlepsze lekarstwo na stres. Obecność osób bliskich eliminuje napięcie przeżywane poza domem. Z badań wynika, że osoby żyjące samotnie są bardziej narażone na stres, częściej chorują na depresje i nerwice.

Zwierzęta a stres. Od dawna wiadomo, że obecność zwierząt łagodzi stres. Czworonożni przyjaciele dostarczają nam wielu pozytywnych przeżyć. Bezpośredni kontakt z nimi rozluźnia i cieszy. Kontakt ze zwierzętami pomaga dojść do zdrowia ludziom, którzy ulegli wypadkom, a także tym, których dotknęły zaburzenia psychiczne. Lekarze coraz częściej oprócz lekarstw, przepisują swoim pacjentom spacery z psem.

Gospodarowanie czasem, a stres. Napięcie wewnętrzne jest mniejsze, jeśli planujesz swój czas, zgodnie z własnymi potrzebami. Żeby to jednak zrobić, musisz znać własne potrzeby. Nie rób czegoś tylko dlatego, że robią to inni. Pytaj sam siebie co jest dla ciebie ważne. Miej odwagę sprawiać sobie takie przyjemności, jakie naprawdę dostarczają ci radość. Realizuj swoje zainteresowania i nie bój się marzyć. Z drugiej strony bądź realistą. Nie stawiaj sobie celów, których nie możesz osiągnąć. Wybieraj te przyjemności, które są ci dostępne. Nie skupiaj się na tym czego nie masz, ale na tym co masz. Nie trać czasu na porównywanie siebie z innymi. Porównuj siebie z tym, jaki byłeś wczoraj. Spędzaj jak najwięcej czasu na wolnym powietrzu. Nie unikaj aktywności fizycznej: nie katuj się ćwiczeniami, wybierz ruch, który daje ci przyjemność i satysfakcję.

Nie jesteś sam. Może być tak, że zastosowanie się do powyższych wskazówek nie poprawi twojego samopoczucia. Nie jesteś sam. Nie bój się korzystać z pomocy. Świadomość trudności z codziennym funkcjonowaniem, nie jest słabością. Ale siłą. Dolegliwości psychiczne leczy się dziś równie skutecznie jak choroby ciała, a zajmują się tym odpowiednio przygotowani i wykwalifikowani specjaliści. Gabinet psychologa znajdziesz bez trudu. Jeśli krępuje cię bezpośredni kontakt ze specjalistą, możesz skorzystać z usług licznych poradni internetowych.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl