Jesteś tutaj » Strona główna » Zdrowie » Co nie daje ci zasnąć?

Co nie daje ci zasnąć?

Sytuacje, w których próbujemy zasnąć, ale jakoś nam to nie wychodzi, są naprawdę irytujące i stresujące. Gdy się przedłużają, stres spowodowany faktem, że powinniśmy już spać, a tak się nie dzieje, potęguje napięcie i dodatkowo utrudnia pogrążenie się w sen. Co przeszkadza ci spać?

Układ pokarmowy.
W spokojnym zasypianiu przeszkadza zarówno pusty brzuch, jak i brzuch wypełniony do pełna. Głodzenie się wieczorową porą, jest równie niekorzystne, jak objadanie się przed snem. Przed udaniem się na spoczynek trzeba zjeść coś lekkiego, po czym nie czujemy się głodni, ale też nie mamy poczucia pełnego nasycenia. Przed snem należy unikać potraw ostrych i słonych, bo te popija się obficie, a to skutkuje wzmożoną aktywnością nerek i układu moczowego. Wędrówki do toalety nie tylko utrudniają zaśnięcie, ale wybijają ze snu.

Wysiłek fizyczny.
Wysiłek fizyczny jest jak najbardziej wskazany, ale nie na krótko przed snem. Bezpośrednio po wysiłku, organizm jest nadal aktywny i zmobilizowany do tego, by nadrobić energię straconą podczas wysiłku. Próby zaśnięcia bezpośrednio po wysiłku kończą się fiaskiem. Jesteśmy tak zmęczeni, że nawet nie możemy zasnąć.

Zepsuty zegar.
Wszyscy funkcjonujemy zgodnie z zegarem biologicznym. Niestety, w naszych czasach naturalny rytm dnia i nocy, często bywa zakłócony. Kiedyś chodziło się spać, gdy na dworze robiło się ciemno, a wstawało się ze świtem. W dzień było jasno i głośno, w nocy było ciemno i cicho. Dziś noce są jasne, bo rozświetlają je światła i głośne, bo za oknami jeżdżą samochody. Różnica między nocą i dniem nie jest już taka jak była kiedyś. Skutkiem tego są właśnie problemy z zasypianiem. Problemy te wynikają z faktu, że zmuszamy nasz organizm do zaprzestawania aktywności o zróżnicowanych porach.

Sen lubi ciemność.
Sen potrzebuje odpowiedniej oprawy i nie są nią światła docierające do naszych sypialni z ulicy, migające ekrany komputerów i telewizorów. Chcąc zasnąć trzeba się naprawdę wyciszyć. Jeśli nie umiemy zasypiać w ciszy, puśćmy sobie coś, co wycisza, a nie pobudza.

Gonitwa myśli.
W zasypianiu przeszkadza także gonitwa myśli. Gonimy w myślach wszystko to, czego nie udało nam się zrobić lub załatwić danego dnia. Zaśniemy szybciej, gdy świadomie przerwiemy tę gonitwę i skoncentrujemy się na czymś jednym, na przykład cichej muzyce lub ulubionej książce w formie audio.

Legowisko.
Niewygodne łóżko lub materac, którego nie chce nam się wymienić, to kolejna przyczyna mąk, które towarzyszą zasypianiu. Dobór jednego i drugiego nie jest łatwy, ale warto poświęcić trochę czasu na to, by wreszcie zasypiać bez problemu.

Temperatura.
Specjaliści twierdzą, że najlepiej śpi się w temperaturze 18 stopni. Gdy jest cieplej, zasypia się trudniej. Warto więc zatroszczyć się o nocną regulację temperatury otoczenia.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl