Jesteś tutaj » Strona główna » Zdrowie » Co uchroni cię przed udarem?

Co uchroni cię przed udarem?

  • Data dodania: 2013.02.06

Sama myśl o udarze mózgu budzi w tobie przerażenie? Odrzucasz ją od siebie, myśląc że tobie to nie grozi? Owszem, nie grozi ci, jeśli zawczasu dowiesz się czym jest udar, co do niego prowadzi, a co przed nim chroni.

Udar mózgu. Udar mózgu, to uszkodzenie tkanki mózgowej, będące skutkiem nagłego zaburzenia przepływu krwi do mózgu. W osiemdziesięciu procentach wypadków, zaburzenie to polega na zamknięciu tętnicy doprowadzającej krew do mózgu, przez zakrzepłą krew. Jest to tak zwany udar niedokrwienny. W dwudziestu procentach przypadków, zaburzenie to polega na pęknięciu osłabionego naczynia i nagłym wylaniu się krwi do mózgu. Jest to tak zwany udar krwotoczny, zwany potocznie wylewem. W jednym i drugim wypadku, uszkodzenia tkanek mózgowych postępują błyskawicznie i mają bardzo rozległy charakter. Przyczynami udaru mózgu są: zbyt gęsta i zbyt szybko krzepnąca krew oraz słabe, zniszczone naczynia krwionośne. Udar mózgu jest przypadłością, która spotyka głównie osoby starsze, to znaczy po 65 roku życia. W ostatnich latach, średnia wieku chorych na udar, gwałtownie się obniżyła. Coraz częściej choroba ta atakuje mężczyzn i kobiety w wieku między czterdziestym, a pięćdziesiątym rokiem życia. Najnowsze statystyki wyraźnie wskazują, że na udar mózgu, coraz częściej chorują osoby w wieku poniżej 40 lat.

Co prowadzi do udaru i jak mu zapobiegać?

Nadciśnienie. Jedną z podstawowych przyczyn udarów, jest nadciśnienie tętnicze. Powoduje ono udary krwotoczne i niedokrwienne. Chroń się przed udarem, kontrolując regularnie ciśnienie krwi. Jeśli masz nadciśnienie, nie lekceważ przyjmowania leków obniżających je. Prawidłowe ciśnienie, to 140/90. Obniżanie ciśnienia, nie polega jedynie na przyjmowaniu leków, ale na włączeniu odpowiedniej diety i wysiłku fizycznego. Wysiłek fizyczny, to mogą być spacery, pływanie, jazda na rowerze itp. Ruch sprzyja normalizacji ciśnienia tętniczego, wzmacnia naczynia krwionośne, uelastyczniając ich ścianki. Osoby z nadciśnieniem nie powinny wykonywać ciężkich, wysiłkowych ćwiczeń, jak na przykład rozciągania sprężyn, czy dźwigania ciężarów. Na nadciśnienie, najlepiej działa ruch aerobowy, czyli niezbyt męczący, ale regularny i dość długi.

Nadwaga. Nadliczbowe kilogramy, są częstym powodem nadciśnienia, które prowadzi do udarów. Za nadwagę u mężczyzn uważa się moment, w którym ich obwód w pasie, przekracza 100cm. Przed udarem nie uratują nikogo krótkotrwałe, gwałtowne i cudowne diety. Osoby z nadwagą, muszą raz na zawsze przestawić się na racjonalną, zdrową, bogatą w mikroelementy dietę. Zdrowa dieta, to dieta bez białego pieczywa, sztucznych i kolorowych słodkości, słonych przekąsek i jedzenia byle czego na szybko. Przed udarem chroni pieczywo wieloziarniste, ryby, warzywa, owoce, rośliny strączkowe, kasze i białe mięso. Czerwone mięso, to wróg osób cierpiących na nadciśnienie. Metionina, którą zawiera, w ciele człowieka zmienia się w homocysteinę uszkadzającą naczynia. Osobom z nadwagą i nadciśnieniem szkodzą także tłuszcze zwierzęce. Jako źródło cholesterolu i trójglicerydów, nie sprzyjają zdrowiu naczyń krwionośnych.

Cukrzyca. Cukrzyca podnosi ryzyko udaru, ponieważ niszczy naczynia krwionośne. Warto więc regularnie badać cukier, a jeśli już choroba zostanie zdiagnozowana, bezwzględnie pilnować właściwych poziomów cukru we krwi.

Stres. Stres jest tym czynnikiem, który obniża wiek osób chorujących na udary. Życie w ciągłym napięciu sprzyja szybszemu krążeniu krwi i nadciśnieniu. Warto więc świadomie dozować stres i unikać go, jeśli to możliwe. Unikanie niepotrzebnego stresu lub minimalizowanie skutków napięć, których nie da się uniknąć, polega na racjonalnym dzieleniu swojego czasu na pracę i wypoczynek, na realizowaniu swoich pasji i przyjemności.

Alkohol i papierosy. Alkohol w małych dawkach nie szkodzi, ale nadużywany, może zwiększać ryzyko zachorowania na udar krwotoczny Zdaniem lekarzy, bezpieczna dawka, to jedno piwo, jeden drink lub jedna lampka wina dziennie. Palenie tytoniu osłabia naczynia krwionośne i zagęszcza krew, co także podnosi ryzyko udaru niedokrwiennego i wylewu. Ryzyko zachorowania na udar zwiększa się, gdy palisz pół paczki dziennie przez dłuższy czas.

Objawy wskazujące na ryzyko udaru mózgu. Objawami, które powinny wzbudzić twój niepokój i skierować twoje kroki do lekarza, są częste i intensywne bóle głowy, zawroty głowy, krótkotrwałe problemy z koncentracją, drętwienia kończyn lub twarzy, epizody podwójnego widzenia, omdlenia i zasłabnięcia. Objawy te nie muszą, ale mogą zwiastować problemy z dopływem krwi do mózgu.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Komentarze (1)

ternon

11:12, 15 maj 2013

Ja bym jeszcze dopisał nieodpowiednio dobrane leki na inne choroby. Przykład Voltarenu i innych leków z diklofenakiem, które masowo przepisuje się starszym mimo, że lada chwila mogą zostać wycofane z uwagi na swoją zawało i udarogenność. A są np. leki nlpz z naproksenem, które ciśnienia nie podnoszą...

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl