Jesteś tutaj » Strona główna » Zdrowie » Dlaczego magnez jest tak potrzebny dla organizmu?

Dlaczego magnez jest tak potrzebny dla organizmu?

  • Data dodania: 2013.07.05

Magnez jest zaliczany do najważniejszych biopierwiastków, ponieważ w organizmie każdego człowieka pełni bardzo ważną funkcję. Magnez chroni nasze serce, wspomaga koncentrację, bierze udział w procesie fotosyntezy oraz uczestniczy w wielu istotnych reakcjach enzymatycznych. Niedobór magnezu może przyczyniać się do pękania paznokci oraz do wzmożonego wypadania włosów. Pierwiastek ten jest potrzebny każdemu, bez względu na wiek oraz płeć.

Bez magnezu tak naprawdę nie bylibyśmy w stanie normalnie funkcjonować. To właśnie magnez jest pierwiastkiem, który bierze udział w większości procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Doskonale reguluje pracę układu nerwowego, łagodzi skutki stresu i poprawia pamięć.

Cenny biopierwiastek – „król życia”

Zdaniem naukowców magnez jest odpowiedzialny za wiele istotnych procesów zachodzących w organizmie człowieka. Wraz z witaminą D oraz wapniem jest składnikiem budulcowym kości, chroniąc nas tym samym przed osteoporozą. Bierze też udział w wielu procesach metabolicznych i wspomaga funkcjonowanie układu hormonalnego. Dzięki niemu bez zarzutu mogą też pracować wszystkie ludzkie mięśnie.

Magnez w doskonały sposób poprawia samopoczucie oraz nastrój, dlatego bardzo często osobom cierpiącym na chandrę czy depresję zaleca się spożywanie czekolady, w której występuje sporo tego cennego minerału.

Magnez nie bez powodu zyskał miano „króla życia”. Bez tego pierwiastka nie byłoby możliwe życie oraz funkcjonowanie. Zdaniem naukowców magnez jako jeden z nielicznych minerałów bierze udział w około trzystu procesach biochemicznych, które zachodzą w organizmie człowieka. Ponad połowa magnezu jest zlokalizowana w kościach. Ponadto pierwiastek ten występuje w mięśniach, układzie nerwowym oraz w organach o dużej aktywności metabolicznej (serce, wątroba, nerki).

Zapotrzebowanie na magnez

Dzienne zapotrzebowanie na magnez wynosi około 300 miligramów, ale nieco większych dawek potrzebują dzieci oraz kobiety w ciąży. Zwiększone zapotrzebowanie na magnez dotyczy także osób pracujących fizycznie oraz podejmujących długotrwały wysiłek fizyczny. W takich sytuacjach warto uzupełnić dietę odpowiednimi preparatami, zawierającymi w swoim składzie magnez – suplementami.

Na rynku można obecnie znaleźć wiele różnego rodzaju specyfików z magnezem, ale trzeba wiedzieć, jak je stosować. U osób z niskim poziomem magnezu oraz wapnia najczęściej zaleca się w pierwszej kolejności uzupełnienie niedoborów magnezu, a dopiero następnie wyrównania poziomu wapnia. Dzięki temu nie dojdzie do połączenia się wapnia z fosforanami i szczawianami, które mogą przyczynić się do powstawania groźnych kamieni wapniowych na nerkach.

Występowanie magnezu

Magnez znajdziemy przede wszystkim w gruboziarnistych kaszach, roślinach strączkowych, orzechach, warzywach liściastych, bananach oraz w czekoladzie. Trzeba jednak wiedzieć, że trudne jest dostarczenie dziennej dawki magnezu tylko i wyłącznie z pożywieniem (ze względu na sztuczne substancje, które występują chociażby w glebie, powodując wypłukiwanie magnezu).

Dobrym źródłem magnezu (oraz innych pierwiastków) mogą być też wody mineralne. Magnez występujący w wodzie jest o wiele łatwiej i szybciej przyswajany przez człowieka, a co najważniejsze, w ten sposób raczej trudno jest go przedawkować. Magnez dobrze się też wchłania w obecności witamin z grupy B, selenu oraz w towarzystwie białka zwierzęcego.

Niedobór magnezu w diecie

Do deficytu magnezu mogą prowadzić nie tylko długotrwałe reakcje stresowe. Za wypłukiwanie tego pierwiastka z organizmu jest odpowiedzialne także nadużywanie kawy, alkoholu, palenie papierosów oraz spożywanie szkodliwych związków chemicznych, występujących w żywności. Niedobór magnezu może być też wynikiem stosowania drastycznych diet odchudzających, zażywania leków bądź środków antykoncepcyjnych.

Przy niedoborze magnezu mogą pojawić się problemy ze snem, koncentracją, kłopoty związane ze wzrokiem oraz kłucie w klatce piersiowej. Osoby, u których poziom magnezu jest za niski, narzekają też na nieustanne uczucie zmęczenia, rozdrażnienie, bóle głowy oraz na bolesne skurcze łydek.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl