Jesteś tutaj » Strona główna » Zdrowie » Kwasy omega - czy rzeczywiście chronią przed chorobami?

Kwasy omega - czy rzeczywiście chronią przed chorobami?

O kwasach omega możemy usłyszeć coraz więcej. Powiada się, iż leczą one serce, wzmacniają odporność, a nawet są pomocne w zachowaniu młodości. Czy jednak naprawdę kwasy omega mają tak dużą moc? Czy warto starać się o to, by znalazły się w naszym codziennym jadłospisie?

Wśród najczęściej występujących kwasów omega możemy wyróżnić między innymi kwasy omega – 3, 6 oraz 9. To właśnie te trzy kwasy należą do grupy tak zwanych dobrych tłuszczów, które nienasyconych. Nasz organizm, co ciekawe, nie potrafi samodzielnie wytworzyć tego rodzaju substancji, dlatego też tak ważne jest to, by dostarczać je razem z dietą.

Odmienna rola każdego kwasu

Każdy kwas omega w naszym organizmie pełni inną rolę. Kwasy omega są nam niezbędne do normalnego funkcjonowania, często więc nazywane są one również niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Odgrywają one bardzo ważną rolę również w leczeniu oraz profilaktyce chorób sercowo – naczyniowych.

Abyśmy mogli cieszyć się doskonałym zdrowiem, konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy wszystkimi kwasami nienasyconymi. Szczególnie ważna jest proporcja między kwasami omega – 3 oraz omega – 6, które w pewnym stopniu się uzupełniają.

Oczywiście musimy jednocześnie pamiętać o tym, iż nawet te dobre tłuszcze, spożywane w nadmiarze szkodzą. Są one dość kaloryczne, więc mogą prowadzić chociażby do otyłości oraz cukrzycy. Co więcej, dobrze podczas jedzenia zachować dobre proporcje. Zapotrzebowanie na kwas omega – 3 pokryje zatem jedna łyżeczka margaryny i łyżka słonecznikowego oleju. Jeśli sięgamy po różnego rodzaju suplementy, bogate w tego rodzaju kwasy omega, również uwzględnijmy ich przyjmowaną ilość.

Kwas omega – 9 i omega – 6

Kwas omega – 9 jest kwasem, który jest w stanie obniżać poziom tak zwanego złego cholesterolu, zachowując w normie ten dobry. Kwasy omega – 9 są ponadto budulcami komórek, a ich zadaniem jest utrzymywanie naszego serca w dobrym zdrowiu. Substancje te skutecznie pomagają także zachować właściwe ciśnienie, a co więcej, chronią przed wieloma chorobami nowotworowymi.

W niektórych krajach basenu Morza Śródziemnego, gdzie mieszkańcy spożywają sporą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, wskaźnik zachorowania na choroby serca jest bardzo niski, co świadczy o tym, jak duży wpływ na nasze zdrowie mają owe substancje. Kwasy omega – 9 znajdziemy między innymi oliwie z oliwek, w oleju rzepakowym, sezamowym, a także w orzechach ziemnych.

Kwas omega – 6 również jest w stanie obniżać znacząco poziom złego cholesterolu. Podobnie jak kwas omega – 9 jest także budulcem wielu komórek, odgrywa ważną rolę w kontrolowaniu ciśnienia krwi oraz pracy serca. Najlepszym źródłem tych cennych kwasów są w głównej mierze oleje: słonecznikowy, kukurydziany, a także olej sojowy. Kwasy omega – 6 znajdziemy ponadto w awokado, w pestkach dyni, słonecznika, w migdałach oraz w orzechach ziemnych.

Cenny kwas omega – 3

Jednym z najcenniejszych nienasyconych kwasów tłuszczowych jest bez wątpienia jednak kwas omega – 3. To właśnie ta substancja ma silne działanie przeciwzapalne. Co więcej, kwasy omega – 3 skutecznie są w stanie poprawiać pracę serca, zapobiegać powstawaniu zakrzepów oraz zatorów. Kwasy te ponadto mogą chronić przed chorobami nowotworowymi, więc ich znaczenie wydaje się być naprawdę bardzo duże.

Niekiedy kwasy omega – 3 wykorzystuje się w leczeniu nadciśnienia tętniczego, depresji oraz atopowego zapalenia skóry. Najlepszym źródłem kwasów omega – 3 są przede wszystkim tłuste ryby, te, które pochodzą z zimnych mórz: łosoś, dorsz, makrela, halibut. Kwasy te znajdziemy również w oleju lnianym, a także w orzechach.

Uzupełniając swoją codzienną dietę w cenne kwasy omega, powinniśmy również zwrócić szczególną uwagę na tak zwane tłuszcze trans. Niestety nienasycone kwasy tłuszczowe mogą również występować w dość szkodliwej formie, mianowicie właśnie w formie trans. Takie tłuszcze najczęściej występują w chipsach, ciastkach, batonach, w niektórych margarynach. Tłuszcze trans podnoszą poziom złego cholesterolu, przyczyniając się tym samym do zwiększania ryzyka zachorowania na choroby układu krążenia.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl