Jesteś tutaj » Strona główna » Zdrowie » Sauna dla zdrowia i urody

Sauna dla zdrowia i urody

Sauna związana jest ze Skandynawią, gdzie zastosowana została po raz pierwszy. Już wtedy dostrzeżono, że przebywanie w pomieszczeniu, w którym panuje odpowiednio  wysoka temperatura i stosunkowo niska wilgotność, przynosi wiele korzyści zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Dzisiaj sauny są rozpowszechnione już nie tylko w Finlandii, ale również w Rosji, Litwie oraz Łotwie.

Pierwsze sauny konstruowane były już przez ludy fińskie, czyli przez przodków Finów zamieszkujących Skandynawię przed naszą erą. Wówczas wprawdzie nie wyglądały one tak jak sauny, z którymi dzisiaj możemy mieć do czynienia, ale na pewno już wtedy doceniano zalety płynące z przybywania w nich.

Sauna a zdrowie

Sauna skutecznie pomaga pozbyć się stresu oraz psychicznego zmęczenia. Pozwala się doskonale zrelaksować, oczyszczając przy tym skórę i polepszając jej ogólną kondycję. Pocenie się wywoływane przez wysoką temperaturę przyczynia się do otwierania porów skóry, co ułatwia wydalanie wszelkich toksyn z organizmu.

Sauna szczególnie polecana jest osobom cierpiącym na schorzenia układu oddechowego, w tym między innymi na astmę. Poza tym zdrowotne kąpiele w saunie przyczyniają się do hartowania naszego organizmu, dzięki czemu wzmacniania jest odporność całego układu immunologicznego. W saunie  można też leczyć się z przeziębienia.

Sauna a uroda

Kąpiele w saunie mają również bardzo duży wpływ na urodę, co zazwyczaj doceniają przede wszystkim panie. Jednak również panowie powinni wiedzieć, że sauna przyspiesza przemianę materii, co pomaga zrzucać zbędne kilogramy. Oczywiście sama wizyta w saunie nie wystarczy, do takiej kąpieli warto więc dołożyć nieco własnego wysiłku w postaci racjonalnej diety oraz fizycznej aktywności.

Sauna przyczynia się również do lepszego ukrwienia oraz dotlenienia skóry. W czasie kąpieli możemy pozbywać się nie tylko toksyn, ale również między innymi soli, która jest składnikiem potu. Sól w nadmiarze szkodzi, więc tym bardziej warto wiedzieć o tej korzyści płynącej z sauny.

Nie wszyscy zapewne wiedzą, że już kilkuminutowa sesja w saunie może pomóc w walce z egzemą oraz z trądzikiem, gdyż udowodniono, ze sauna działa przeciwzapalnie oraz przeciwalergicznie. Sauna sprawia, że skóra staje się nie tylko gładsza, ale doskonale oczyszczona z łojotoku oraz martwych komórek.

Dla kogo sauna?

Kąpiele w saunie, pomimo swych wielu korzyści, nie są jednak polecane wszystkim. Chociaż z sauny mogą korzystać osoby z astmą oraz z problemami kręgosłupa, to jednak istnieje też kilka przeciwwskazań. Przede wszystkim z dobrodziejstw sauny nie powinny korzystać osoby borykające się z problemami kardiologicznymi (niewydolność serca, nadciśnienie, przebyty zawał serca), a także chorzy na padaczkę. Ponadto kąpiele w saunie odradzane są również osobom cierpiącym na schorzenia reumatoidalne, w tym między innymi na ostre stany reumatyczne.

Jak korzystać z sauny?

Warto wiedzieć, że bardzo ważne jest prawidłowe korzystanie z sauny. Takie terapie poleca się raz lub dwa razy w tygodniu, nie częściej. Podzielone są natomiast zdania co do czasu, który należy spędzać w saunie. Podczas gdy jedni uważają, że czterdziesto minutowa sesja jest zupełnie wystarczająca, to można zetknąć się również z opiniami, że zdecydowanie lepiej spędzić w saunie około godziny, robiąc oczywiście przerwy.

Decydując się na kąpiel w saunie musimy wiedzieć, że nie należy wchodzić do niej po spożyciu alkoholu czy też z pełnym żołądkiem. Zaleca się przyjmowanie pozycji leżącej, by przez cały czas organizm mógł znajdować się w jednej temperaturze. Z sauny należy korzystać rozsądnie. Nagłe jej opuszczenie może wywołać skok ciśnienia lub zawroty głowy, dlatego raczej odradza się przebywanie w saunie zupełnie samemu.

Po opuszczeniu sauny należy ciało starannie opłukać pod prysznicem. Zaleca się również odbycie krótkiego, chociażby dwudziestominutowego odpoczynku, w czasie którego odczujemy relaksujące zmęczenie. Można również zdecydować się na niedługą drzemkę, która zwiększy uczucie zrelaksowania. W czasie kąpieli w saunie traci się spore ilości wody, dlatego trzeba pamiętać później o uzupełnieniu płynów, sięgając po wodę mineralną, soki owocowe lub po ziołowe herbatki.

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl