Jesteś tutaj » Strona główna » Zdrowie » Uspokój się! – czyli kilka prostych sposobów na odzyskanie równowagi wewnętrznej

Uspokój się! – czyli kilka prostych sposobów na odzyskanie równowagi wewnętrznej

Napięcie wewnętrzne i niepokój, to stany nieprzyjemne. Chcesz tego czy nie, dopadają cię one od czasu do czasu. Niekiedy znasz ich przyczynę, niekiedy nie. Nie lubisz być rozedrgany, napięty i poddenerwowany. Wiesz, że zdrowo jest mieć dystans do wszystkiego co cię spotyka, ale nie zawsze ci się to udaje. Nerwy, lęk i stres są elementem codzienności. Mimo to możesz zapobiegać im lub minimalizować je, gdy już cię dopadną.

Spokój wewnętrzny. Spokój wewnętrzny możesz osiągać wieloma sposobami. Uspokajanie się i wyciszanie, to jedna z najważniejszych umiejętności życiowych. Umiejętność ta przydaje się zwłaszcza wtedy, gdy na naszej drodze pojawiają się jakieś przeciwności losu. W zależności od stopnia świadomości tego co się w nas dzieje i panowania nad nerwami, jesteśmy bardziej lub mniej odporni na kłopoty, które niesie życie.

Siła medytacji. Wbrew pozorom, medytacja nie jest niczym trudnym. W każdej chwili możesz zacząć korzystać z dobroczynnych skutków tej techniki uspokajania się. Medytacja wycisza, eliminuje natłok niepokojących myśli, pomaga oddzielić rzeczy istotne od tych, którymi nie warto zaprzątać sobie głowy. Medytację trzeba zacząć od przyjęcia wygodnej pozycji siedzącej. Oczywiście, pomieszczenie w którym medytujesz, musi być przewietrzone, spokojne i uporządkowane. W pokoju gdzie panuje bałagan, do którego dociera dźwięk telewizora i płacz dziecka zza ściany, medytować będzie raczej trudno. Pozycja, w której medytujesz jest obojętna, ważne jest tylko to, by twoje plecy były proste. Aby skupić się na sobie i odgrodzić się od otoczenia, zacznij medytację od zamknięcia oczu, przeliterowania kilku słów wspak lub odliczenia od dwudziestu do zera. Następnie wyobraź sobie jakąś rzecz i skoncentruj się na tym wyobrażeniu. Jeśli będzie to pomidor, wyobraź sobie, że dotykasz go, wąchasz, smakujesz, trzymasz w dłoniach itp. Nie dawaj przystępu innym myślom niż te, które dotyczą wyobrażonego przedmiotu. Skup się na samych cechach przedmiotu, a nie na czynnościach z nim związanych. Możesz też wyobrażać sobie jakiś dźwięk, ulubioną muzykę lub powtarzać w myślach jakieś zdanie. Po upływie około dwudziestu minut, policz do pięciu i otwórz oczy. Jednorazowa medytacja pomoże ci uspokoić się w danym momencie. Jeśli chcesz, by lepiej działała na ciebie, ćwicz ją regularnie, to znaczy codziennie. Elementy medytacji możesz wykorzystać także w miejscach, gdzie irytacja i złość dopadają cię znienacka i nie wiesz jak sobie z nimi poradzić. Liczenie i powtarzanie czegoś w myślach, wyobrażanie sobie czegoś, świetnie skraca czas oczekiwania, który dłuży się w nieskończoność. Stojąc w długim korku, czekając w kolejce do okienka lub do kasy w sklepie, nie koncentruj się tylko na tym, że stoisz i czekasz. Zacznij liczyć lub wyobrażać sobie coś miłego – irytacja i poddenerwowanie wywołane sytuacją będą mniej dotkliwe.

Moc oddechu. Oddychanie jest podstawową czynnością życiową, z której często nie zdajesz sobie sprawy. Gdy jesteś zdenerwowany, zestresowany lub zaniepokojony, oddychasz płytko i szybko. Twój organizm otrzymuje wówczas mniej życiodajnego tlenu niż potrzebuje. W nerwach, stresie i niepokoju, pierwszą rzeczą, na którą powinieneś zwrócić uwagę jest twój oddech. Skupienie się na nim już pomoże się uspokoić. Równowaga i spokój wrócą, gdy zaczniesz oddychać świadomie i głęboko. Głęboko, to znaczy tak, by unosił się i opadał twój brzuch, a nie klatka piersiowa. Oddychanie przeponą dostarcza świeże powietrze do całych płuc. Aby uniknąć hiperwentylacji odczekuj około dwóch sekund pomiędzy oddechami. Za każdym razem licz do trzech, gdy trzymasz powietrze w sobie. Najlepiej robić to w domu na leżąco, ale głębokie wdechy łagodzą napięcie i poddenerwowanie w wielu sytuacjach poza domem. Masz ochotę zwymyślać kogoś, kto zajechał ci drogę? – zacznij oddychać, a złość uleci z ciebie wraz z wydychanym powietrzem. Nie dojdzie do awantury i dojedziesz na miejsce spokojniejszy.

Odpręż się. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Uspokojenie nerwów i obniżenie napięcia wewnętrznego jest skutkiem fizycznego rozluźnienia naszego ciała. W chwilach stresu postaraj się skupić na poszczególnych częściach ciała i rozluźniać je. Skupiaj się na wybranych częściach ciała i próbuj rozluźniać ich mięśnie. Najlepiej udaje się to, gdy leżysz na plecach z zamkniętymi oczami i rękami ułożonymi wzdłuż ciała. Relaksacja tego typu z początku może wydawać ci się dziwna, ale z czasem będzie coraz łatwiejsza, a ty będziesz zauważał jej efekty. Na początku jest trudno, bo większość z nas ma trudności ze skupieniem na własnym ciele. Rozluźniaj kolejno łydki, uda, brzuch, klatkę piersiową, ręce i ramiona. Próbuj też rozluźniać poszczególne partie twarzy: czoło, policzki, szczękę. Rozluźnianie mięśni polega na wyobrażaniu sobie, że poszczególne partie ciała są bezwładne i ciężkie.

Siła wyobraźni. Na zszargane nerwy bardzo dobrze robi przypominanie sobie miłych i bezpiecznych sytuacji z własnego życia. Gdy dopada cię niepokój, zamknij oczy i spróbuj przenieść się w miejsce, gdzie byłeś szczęśliwy i bezpieczny. Może to być coś, co pamiętasz z dzieciństwa, ostatnia wakacyjna podróż- cokolwiek, co jest dla ciebie błogie, bezpieczne i przyjemne. Najważniejsze byś przesterował swój mózg z niepokoju i nerwów, na pozytywne odczucia wywołane dawnym doświadczeniem i przypominaniem go sobie.

Opisane tu sposoby uspokajania się, nie eliminują problemów życiowych, ale dają siłę do stawiania im czoła. Medytacja, świadome oddychanie, odprężenie i wizualizacja, pomogą opanować strach przed egzaminem i przejść od myślenia o tym jak będzie strasznie, do efektywnego działania, czyli nauki. Te same techniki mogą pomóc w przygotowaniu się do rozmowy kwalifikacyjnej, rozmowy z szefem lub załatwienia sprawy w urzędzie. Zdenerwowany i roztrzęsiony, koncentrujesz się na stanie swojego ducha i umysłu. Uspokojony zaczynasz działać na rzecz uporania się z daną sytuacją.  

NK wykop.pl   

Dodaj komentarz

 
  Akceptuję regulamin

 
 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2018 przystojniak.pl